Szlif progów

Super User

Szlif progów

Szlif progów w gitarze elektrycznej na przykładzie Gitary Ibanez Archtop w stabilizowanym naprężeniu NSR - Neck Rock Stabilizer ™

Każda gitara potrzebuje systematycznej konserwacji podstrunnicy oraz progów, by gra była wygodna a gitara zachowywała odpowiednie parametry w trakcie użytkowania.

 

Na ogół w gitarach montowane są progi niklowe, o różnej twardości: soft, hard, extra hard, które charakteryzują się tym, że są łatwe w obróbce i montażu zarówno dla producentów gitar jak i dla lutników serwisujących gitary, żywotność progów niklowych w porównaniu do progów Stalowych jest znacznie krótsza, na ogół progi niklowe wymagają przeszlifowania już po 1 roku intensywnego grania ( kilkanaście godzin w tygodniu). W naszym serwisie w 90% przypadków wykonujemy szlif właśnie progów niklowych , ze względu na ich popularność. Konieczność szlifu progów stalowych zdarza się bardzo rzadko i z reguły jest spowodowana bardzo intensywnym użytkowaniem instrumentu przez zawodowego muzyka lub wadami podstrunnicy.

Szlif progów w prezentowanym instrumencie Ibanez Archtop AS 153 był uzasadniony z racji zużytych wyżłobionych przez struny progów, a przede wszystkim przez dużą liczbę wystających progów (foto zaznaczonych markerem progów). Celem szlifu progów było uzyskanie maksymalnie niskiej akcji strun przy jednoczesny wyeliminowaniu brzęków oraz przydźwięków strun spowodowanych wadliwymi progami. Na ogół szlif progów poprzedzony jest podklejeniem progów rzadkim klejem cyjanoakrylowym który wsączając się pod próg trwale usztywnia to miejsce, wypełnia wolne przestrzenie pod progiem w nacięciu podstrunnicy co nie tylko stabilizuje próg w podstrunicy ale i polepsza jakość dźwięku – fala dźwiękowa lepiej rozchodzi się w tym ośrodku.

Szlif progów w stabilizowanym naprężeniu w urządzeniu naszej konstrukcji NRS - Neck Rock Stabilizer ™ daje pewność że instrument jest solidnie osadzony i usztywniony do pracy. Istotne jest tu użycie tego typu stabilizatora bowiem ilość materiału zbieranego z progów osiąga wartość dla nowych gitar ok 0,05 -0,1 mm , zaś dla gitar używanych od ok 0,1 do 0,25 mm, więc wymagana jest duża precyzja zarówno stabilizatora jak i profili szlifierskich.
Mając już instrument osadzony w urządzeniu, można przystąpić do zdjęcia strun oraz ustawienia gryfu w odpowiedniej pozycji odwzorowując naprężenie strun w taki sposób by płaszczyzna podstrunnicy była możliwie równa. Po wykonaniu tej czynności można rozpocząć szlif progów za pomocą profila szlifującego. Na ogół używa się profili z gradacją papieru ściernego od P 80,120,240,400,600 # , dla progów niklowych i stalowych występują papiery ścierne o różnym rodzaju nasypu ścierniwa dla uzyskania lepszego efektu i dokładności.

Po wykonaniu równania progów należy je koronować – odwzorować koronę progu po całej jego długości za pomocą pilników koronujących (z reguły używamy pilników Diamentowych , Stewmac oraz Hosco, które są najlepsze i najdroższe w swojej klasie). Po etapie koronowania następuje wykończenie progów za pomocą papierów ściernych od gradacji 600 do 2000, polerowanie wełną stalową drobną gradacji 0000, Czasem też używamy szmatek polerskich o gradacjach specjalnych P400 do P 8000! (SIC!) dzięki czemu progi wspaniale błyszczą.

Ostatnim etapem wykończenia jest polerowanie pasta polerską oraz kołem polerskim filcowym. To ostateczny etap wykończenia, który daje maksymalny efekt połysku na progach.
W prezentowanym instrumencie zostało również wykonane siodełko kostne na gryfie, które skutecznie polepsza jakość wybrzmiewania strun oraz z racji twardości nie zużywa się tak szybo jak plastikowe siodełka fabryczne.

 

Kategoria: